Gyakori probléma a használt, bontott, régóta polcon álló, elhanyagolt állapotú karburátoroknál a levegő by-pass vagy megkerülő-levegő csavar(ok) mozdíthatatlansága. A meghibásodás egyik oka pl. a bontott karburátoroknál az lehet, hogy a gyárban – próbapadon előre beállított és – felszerelt porlasztók csavarjaihoz a továbbiakban senki nem nyúlt. Ezeket pedig (jellemzően Dellorto) eredetileg a régebbi daraboknál gittszerű anyaggal, majd később alumínium dugóval zárták le. Így a DHLA/DRLA-k esetében a vasból készült csavarok és az alumínium ház közötti korrózió következtében lehetetlenné válik a by-pass (így rövidebb) csavarok ki-be tekerése-legtöbb esetben ilyen állapotban a megmozdításuk is! Éppen a már nem gyári motoron történő finomhangolás! Ez a jelenség nem ismeretlen az egyes Weber DCOE/DCOM típusoknál sem. Ebből a szempontból a Solex ADDHE a legjobb, mivel ezen bronzból van a kérdéses beállító csavar.
Miért baj ez? – Kérdezheti bárki. Nem feltétlenül nagy baj, de az az optimális, ha használni tudjuk és kiaknázhatjuk az előnyüket. Mert mi történhet akkor, ha (legkisebb rossz esetben) mindegyik torokhoz tartozó by-pass csavar “be van állva”? -és a pillangószelepeket megkerülve nem enged át levegőt. Úgy működik a továbbiakban a karburátor, mintha nem is lenne rajta ez az állítási funkció. Egyszerűen csak felszereljük ahogy van. A másik – gyakoribb – esetben nincs ilyen kis szerencsénk! Ha csak néhány by-pass csavar nem állítható – zárható/nyitható – akkor már nem tudjuk rendesen, tehát a karburátor beletervezett tudásának megfelelően – beállítani az alapjárat közeli fordulatszám tartományban a motorunkba jutó üzemanyag/levegő keverék mennyiségét! Röviden nem tudjuk a torkok szinkronizálását elvégezni. A következmény egyenetlen, döcögős alapjárat valamint torpanó gyorsítás. Padlógáz mellet ez a hatás már eltűnik. Következésképpen a szabályozatlan torok/torkok dúsabb, a szabályozott torok/torkok szegényebb keverékkel látják el a hengereket.
A különböző fémek érintkezésekor kialakuló elektrolit korróziós hatásán kívül sajnos van még egy ok ami miatt a megkerülő-levegő útja elzáródhat. Ez pedig nem más, mint a rosszul beállított vagy nem megfelelő fúvókákkal üzemeltetett visszalövő/durrogó motor, amikor a félig-meddig elégő keverék égésterméke és a korom felhalmozódik a szabályozócsavarok alatt, együttes erővel elzárva a karburátor csatornáit. Nagyon fontos, hogy ha észrevesszük amikor a motorunk a karburátorokon keresztül “tüsszög”, akkor mihamarabb állítsuk/állíttassuk be a porlasztókat! Ha nem így teszünk, a jelenség a porlasztókban súlyos károkat is okozhat.
Persze mondhatja valaki, hogy a klasszikus Webereken sem találunk megkerülő-levegő csavarokat! És különben is az érintett versenymotorok üzemidejük alatt nagyon keveset járnak alapjáraton! Tekerjük csak be teljesen a by-pass csavarokat és a probléma meg is van oldva! Ne bonyolítsuk túl! Azonban ezt nem ajánlom! A versenymotorokat általában – most nem térek ki rá, hogy miért – “túletetik”, ami nem tesz jót a motorolajnak, stb. A by-pass csavarokkal legalább alapjáraton lehetővé válik az optimális keverék beállítása. Mivel nem utolsó szempont az élettartam sem. Nem olyan kis ártatlan csavarok ezek, mint amilyennek látszanak! Ha már ott vannak, használjuk őket! Ha pedig nem tudjuk a fentebb leírt okokból, akkor lehetőség szerint javítsuk/javíttassuk meg őket. Csak nehogy több kárt okozzunk a már meglévőnél! Ne erőltessük a csavarhúzóval, mert ha közepes erővel nem jöttek ki, akkor még több erő sem fog segíteni! Ha elnyíródik a csavarfej máris megsokszorozódik a baj. A tönkretett csavar csak körülményesen = drágán javítható! De mind megjavítható, csak a ház maradjon ép! Tapasztalatból mondom.
A képen két megkerülő-levegő csavar látható. Az egyik teljesen új, a másik pedig éppen csak kijött. Akkor milyen állapotban lehet az, amelyik nem?!
A másik képen látható porlasztó pár annak ellenére, hogy viszonylag új, tehát késői gyártási idejű – ’85-’90 – használhatatlan csavarokkal került hozzám. Az “O” hornyánál elnyíródva, stb. Sikerült megjavítani és azóta is problémamentesen járja a pályákat.
Ha valaki a leírtakban a saját problémájára ismer és segítségre lenne szüksége, keressen/érdeklődjön bizalommal! Szívesen segítek!